Perspectives of a Gestural Composition Theory
Our ongoing research in performance theory integrates methods for complex instrument parameter spaces and models for musical gestures. The latter are modelled as parametric curves residing in high-dimensional symbolic and physical gesture spaces. We shortly expose basic concepts of those spaces and the construction of symbolic gesture curves. We then discusse the problem of fitting physical gesture curves (which are based on their symbolic counterparts) as a function of anatomical and Newtonian constraints. Our solution makes use of Sturm's zero theorem for cubic splines. We conclude with an outlook of gesture based composition.
First Composition Operators in Distributed Rubato
So far the PrimaVista Browser could be used to display denotators, where the folding operation played a central role, so that high-dimensional spaces can be visualized in ordinary 3D Euclidean space. The browser is also a platform for accessing functional components, the Rubettes. Denotators can be sent to and received from Rubettes, as examplified by the EspressoRubette. The next step in augmenting the functionality of the browser is the implementation of directly accessible operations for manipulating denotators. These include the common boolean operations and various transformations. They form the fundamental tools for composition.
L'extraction automatique de structures musicales par l'analyse des régularités
Dans le cadre de l'analyse automatique de structures musicales, nous proposons deux modèles basés tous deux sur la notion de répétition. Le premier modèle extrait des rythmes, le second des patterns. La musique que nous analysons se présente sous forme de fichiers MIDI. Seuls les onsets, durées et hauteurs sont supposés connus. La notion de répétition joue pour nous un role important dans la caractérisation des structures musicales. Elle s'oppose à la vision gestaltiste de certaines théories (Narmour, Lerdhal-Jackendorf, Cambouropoulos) qui privilégient la notion de frontière plutôt celle de répétition. D'un autre coté, le modèle que nous présentons ne considère pas la partition à partir d'un niveau neutre, mais utilise plusieurs considérations perceptives pour filtrer les informations MIDI. Au cours de la présentation, nous allons soulever plusieurs questions liées à notre approche, sans entrer dans les détails des algorithmes:
Nous illustrerons ces questions par plusieurs exemples musicaux tirés du répertoire baroque et classique.