Susanne K. Langer : " A set of postulates for the logical structure of music ", The Monist, vol. XXXIX, 1929, p. 561-570.
Ernst Cassirer : " The concept of group and the theory of perception ", Philosophy and Phenomenological Research, Vol. 5, n.1, 1944, p. 1-36.
Milton Babbitt : " Contemporary Music Composition and Musical Theory as Contemporary Intellectual History ", in Perspectives in Musicology (edited by B. Brook et al., Norton, New York, 1972, p. 151-184. Repris dans The Collected Essays of Milton Babbitt (edited by S. Peles et al., Princeton University Press, 2003, p. 270-309)
Fréderic Patras : " Phénoménologie de la connaissance mathématique ". In Phénoménologie et logique, Ed. J.F. Courtine. Paris, Presses de l’Ecole Normale Supérieure, Paris, 1996, p. 109-121.
Gian-Carlo Rota : Indiscrete Thoughts. Edited by Fabrizio Palombi. Boston: Birkhauser, 1997.
Ettore Casari : " On Husserl’s theory of wholes and parts ", in History and Philosophy of Logic, 21, 2000, p. 1-43
Albino Lanciani : Mathématiques et musique. Les labyrinthes de la phénoménologie. Jérôme Million, Grenoble, 2001
David Lewin : " Music Theory, Phenomenology and Modes of Perception ", Music Perception, 3(4), 1986, p. 327-392
David Lewin : Generalized Musical Intervals and Transformations, Yale University Press, 1987
James A. Davis : " Philosophical Positivism and American Atonal Music Theory ", Journal of the History of Ideas, 56(3), 1995, p. 501-521.
Fréderic Patras : " Phénoménologie et théorie des catégories ". In Geometries of Nature, living Systems and human Cognition, Ed. L. Boi. World Scientific, 2005.
Gian-Carlo Rota : Phénoménologie discrète. Écrits sur les mathématiques, la science et le langage, tr. de l’italien et de l’anglais par A. Lanciani et C. Majolino, Beauvais, Mémoires des Annales de Phénoménologie, 2005, 149 p.
-