Gilbert Nouno

Associate Researcher, Music Representations Team
Computer Music Designer, Musical Production Team
Composer - Sound Artist

Ircam - Centre Pompidou, Paris, France.
gilbert.nouno [at] ircam.fr

Musical Research Interests

Publications & Conferences

  • Colloque "Repenser les musiques d’aujourd’hui" (Pour une écriture de la confluence), Université Paris-Est Marne-la-Vallée, 7-8 avril 2011
  • Tonal Signatures, Gilbert Nouno, Malik Mezzadri, SMC 2010, Barcelone, Juillet 2010
  • A boolean theory of tonal signatures, Bruno Simeone, Gilbert Nouno, Malik Mezzadri, Isabella Lari, EURO XXIV, Lisbonne, 11-14 Juillet 2010
  • Business Model, a piece for violin, cello and live electronics, ICMC 2010, New York, USA.
  • Making an orchestra speak, Gilbert Nouno, Arshia Cont, Grégoire Carpentier et Jonathan Harvey, SMC 2009, distinction ‘best paper award’, Porto, Juillet 2009
  • Red Light Spotters Images-Driven Sound and Rhythm Landscape, Vancouver SAME 2008, Octobre 2008
  • L’atelier d’un réalisateur en informatique musicale, Entretien avec Gilbert Nouno, CIRCUIT Musiques Contemporaines Vol 18 N°1, 2008
  • Some Considerations on Brian Ferneyhough's Musical Language Through His Use of CAC: Part II - Spatialization As a Musical Parameter, The OM Composer's Book .Vol 2, 2008
  • Electronics in Kaija Saariaho's Opera L'amour de loin, The OM Composer's Book Vol 1, 2006
  • Les sons peuvent-ils survivre aux machines à son ? Révolutions Industrielles de la musique, Ircam Cahiers de médiologie N°18, 2004
  • L’électronique dans Les Nègres de Michael Levinas, Opéra de Lyon, 2004
  • L’électronique dans l’opéra de Kaija Saariaho, L’amour de loin, Musurgia Vol 10 N°2, 2003
  • La lutherie numérique dans Vertigo Apocalypsis de Philippe Schoeller, Ircam, 1999

Electronic Music Design

  • Solaris, (2014-15) opéra & musique électronique, de Dai Fujikura
  • Volleys of Light & Shadow, (2014) pour ensemble et électronique, de Ben Hackbarth
  • Quid Sit Musicus, (2014) pour ensemble, voix et électronique, de Philippe Leroux
  • Tensio, pour quatuor à cordes et électronique, de Philippe Manoury, Paris 2010, (see work sessions and rehearsals with Philippe Manoury, Gilbert Nouno and the Diotima Quatuor)
  • Perspectives Hölderlin, pour quatuor à cordes, soprano et électronique, de Philippe Schœller, Paris 2009
  • Anthèmes 2, pour violon solo et électronique, de Pierre Boulez, nouvelle version de l’électronique 2009
  • musicien électronique avec Aka Moon, improvisation dans l’environnement OMax, Paris 2009
  • Speakings, (Interview Harvey/Nouno/Cont) pièce orchestrale avec électronique, de Jonathan Harvey, Paris, Londres, juin et août 2008
  • Wagner’s Dream, opéra de Jonathan Harvey, Luxembourg, Amsterdam, Paris, avril-mai-juin 2007
  • La passion de Simone, oratorio de Kaija Saariaho, Vienne novembre 2006
  • Adriana Mater, opéra de Kaija Saariaho, Paris, mai 2006
  • Stabat Mater de Palestrina, arrangement de Jonathan Harvey, abbaye de Royaumont, septembre 2005
  • Les Nègres, opéra de Michaël Levinas, Lyon, janvier 2004, Genève, avril et mai 2004
  • String Quartet N°4 with Live Elecrtonics, de Jonathan Harvey, Quatuor Arditti, Bruxelles, mars 2003
  • Tracing metamorphoses, de Sohrab Uduman, Quatuor Arditti, Ircam, mai 2002
  • Droben shmettert ein greller Stein, de Michael Jarrell, Ensemble Modern, Bales, novembre 2001
  • Stellae for the failed times, de Brian Ferneyhough, Stuttgart Neu vocalisten, Ircam, juin 2001
  • L’amour de loin, opéra de Kaija Saariaho, festival de Salzbourg, août 2000
  • Bosses, Crânes Rasés, Nez Crochus, de Marc Monnet, EIC, Ircam, janvier 2000
  • Formes Fragments 2b, de Michael Jarrell, Ircam, juin 1999
  • Rameses 2000, de Steve Coleman, théâtre des Bouffes du Nord, juin 1999, New York, septembre 1999
  • Advaya, de Jonathan Harvey, enregistrement en acoustique virtuelle, Ircam, janvier 1999
  • Ramanujan, opéra de Sandeep Bhagwati, Biennale de Munich, avril et juin 1998
  • Vertigo Apocalypsis, oratorio de Philippe Schœller, EIC, Paris, Stuttgart, Varsovie, 1997
  • Rhizomes, de Michaël Jarrell, Ircam, juin 1997
  • Solaris, opéra de Michaël Obst, Biennale de Munich, décembre 1996
  • Lonh, de Kaija Saariaho, Wien Modern Festival, septembre 1996
  • Tephillah, de Howard Sandroff, Ircam, juin 1996
  • D’un Geste Apprivoisé, de Jose Luis Campana, Ircam, mai 1996
  • Cantate Op.10, de Hacène Larbi, Ircam, ChâteauVallon, août 1994

Electronic Music Softwares

MaxMSP Objects and Abstractions Library
All the links below can be downloaded for educational purposes

  • lib.gil.abs Max5 Abstraction Library
  • MaxMsp & Max5 externals (source code included)
  • gn.peaklimiter~ a fast signal peak limiter
  • gn.noisegate~ a fast signal noise gate
  • gn.sigvmax~ get the max value inside a signal vector size
  • gn.speedlim~ a signal version of speelim
  • gn.dirac~ a dirac pulse generator
  • gn.first~ return the first value of the signal vector
  • gn.last~ returns the last value of the signal vector
  • gn.localmax~ returns the local maximum values inside a signal vector
  • gn.mean~ returns the local mean value inside a signal vector
  • gn.%~ a signal version of modulo operator

Computer Music Design Works

These works are released for educational purposes

  • download the complete and complex Max5 patches (220 Mo) of Tensio I have built for Philippe Manoury's Second String Quartet with Live Electronic.
  • download the Electronic Max5 patches (407 Mo) of the acclaimed 4th String Quartet with Live Electronics by Jonathan Harvey. This work was done in 2003, Jonathan Harvey was so kind to give me a great creativity part in making the electronics of this now reference piece.
  • To be released soon Max5 electronic material of Jonathan Harvey's Speakings
  • To be released soon Max5 electronic material of Pierre Boulez's Anthème 2 in the new 2009 redesigned electronic version (with an upcoming accompanying text on Designing Computer Music )
 


nouno.txt · Dernière modification: 2014/04/23 16:55 par Gilbert Nouno