Ceci est une ancienne révision du document !
Jean Bresson
IRCAM - CNRS UMR STMS
Music Representations
- Visual programming
Projets
- EFFICAC(e): Extended Frameworks for "In-time" Computer-Aided Composition (ANR JCJC 2013).
- MaMuX: Mathématiques, Musique et relation aux autres disciplines (réseau thématique du RNSC).
- Nouveaux espaces de la notation (groupe de travail AFIM).
Publications
[ recent papers (selection) ]
- J. Bresson, J.-L. Giavitto (2014) A reactive extension of the OpenMusic visual programming language, Journal of Visual Languages and Computing, 25(4).
- J. Bresson (2014) Reactive Visual Programs for Computer-Aided Music Composition. IEEE Symposium on Visual Languages and Human-Centric Computing – VL/HCC, Melbourne, Australia.
- D. Bouche, J. Bresson, S.Letz (2014) Programmation and Control of Faust Sound Processing in OpenMusic. Proc. International Computer Music Conference, Athens, Greece.
- J. Garcia, P. Leroux, J. Bresson (2014) pOM: Linking Pen Gestures to Computer-Aided Composition Processes. Proc. International Computer Music Conference, Athens, Greece.
- A. Vinjar, J. Bresson (2014) OpenMusic on Linux. Linux Audio Conference, Karlsruhe, Germany.
- J. Bresson, R. Foulon, M. Stroppa (2013) Reduction as a Transition Controller for Sound Synthesis Events. FARM'13 - Workshop on Functional Art, Music, Modeling and Design, Co-located with ICFP 2013, Boston, MA, USA.
- J. Bresson, F. Guédy, G. Assayag (2013) Musique Lab 2: From Computer-Aided Composition to Music Education, Journal of Music, Technology & Education, 5(3).
- J. Bresson, C. Pérez Sancho (2012) New Framework for Score Segmentation and Analysis in OpenMusic. Proc. Sound and Music Computing Conference, Copenhagen, Denmark.
- J. Bresson (2012) Spatial Structures Programming for Music. Spatial Computing Workshop - SCW'12 (co-located w. the 11th Int. Conf. on Autonomous Agents and MultiAgent Systems - AAMAS'2012), Valencia, Spain.
- J. Bresson, C. Agon, G. Assayag (2011) OpenMusic. Visual Programming Environment for Music Composition, Analysis and Research. Proc. ACM MultiMedia 2011 (OpenSource Software Competition), Scottsdale, AZ, USA.
- J. Bresson, C. Agon (2011) Visual Programming and Music Score Generation with OpenMusic, (demo paper) VL/HCC 2011: IEEE Symposium on Visual Languages and Human-Centric Computing.
- C. Agon, J. Bresson, M. Stroppa (2011) OMChroma: Compositional Control of Sound Synthesis, Computer Music Journal, 35(2).
- J. Bresson, C. Agon, G. Assayag (2009) Visual Lisp/CLOS Programming in OpenMusic, Higher-Order and Symbolic Computation, 22(1). [preprint]
[ books (editor) ]
- Informatique Musicale, Numéro Spécialde la revue TSI (Technique et Science Informatiques). N°33, vol. 7-8. J. Bresson, D. Fober (dir.) Lavoisier, 2014.
- Mathematics and Computation in Music, Third International Conference, MCM 2011, Paris, France, June 15-17, 2011. Proceedings. C. Agon, M. Andreatta, G. Assayag, E. Amiot, J. Bresson, J. Mandereau (Eds.) Lecture Notes in Artificial Intelligence / LNAI 6726, Springer, 2011.
- The OM Composer's Book 2. J. Bresson, C. Agon, G. Assayag (Eds.) Editions Delatour / IRCAM, 2008.
- The OM Composer's Book 1. C. Agon, G. Assayag, J. Bresson (Eds.) Editions Delatour / IRCAM, 2006.
Développement logiciel
- OpenMusic: Visual programming language for music composition
- Musique Lab 2: Music education software based on OpenMusic
- SDIF-Edit: Visualisation of SDIF sound description data
- Spatialisation Tools: Streaming and visualization of source trajectories
Enseignement
- Méthodes mathématiques et informatiques pour la création musicale, Master 2 ICA – AST (Arts, Sciences, Technologie), PHELMA / INP Grenoble. ⇒ Programme et documents de cours
- Formations professionnelles IRCAM: OpenMusic
Encadrement d'étudiants
- Dimitri Bouche
Thèse en cours UPMC/IRCAM. Direction Gérard Assayag
Ordonnancement et calcul des flux de contrôle pour la composition assistée par ordinateur - Charles de Paiva
Thèse en en cours, co-tutelle UPMC - UNICAMP (Brésil). Programme Doctoral International "Modélisation des Systèmes Complexes".
Direction Moreno Andreatta (IRCAM-CNRS-UPMC) et Jonatas Manzolli (UNICAMP).
La pièce musicale comme événement d'un système complexe, ouvert et modélisable: un cas de musicologie assistée par ordinateur - Marlon Schumacher
Thèse en cours, McGill University, Montréal (Canada). Co-direction Marcelo Wanderley et Sean Ferguson.
Spatial sound synthesis in computer-aided composition.
- Xavier Favory (Master 2 ATIAM – IRCAM/UPMC Labex SMART, 2015)
Applications mobiles pour le contrôle de la spatialisation sonore - Adrien Ycart (Master 2 ATIAM – IRCAM/UPMC, 2015)
Quantification rythmique - Diego Diverio (Master 2 AST – PHELMA/INP Grenoble/ENSIMAG, 2014)
Représentations spatiales pour la composition assistée par ordinateur - Dimitri Bouche (Ingénieur ENSEA, 2013)
Architecture audio dans OpenMusic - Pierre Donat-Bouillud (Licence 3 ENS Cachan Bretagne, 2013)
Transcription rythmique dans OpenMusic - Adrien Maire (Master 1 ENS Cachan Bretagne, 2013)
Quantification musicale avec apprentissage sur des exemples - Raphaël Foulon (Master 2 ATIAM, 2012)
Etude et implémentation de procédures de contrôle « continu » pour la synthèse par fonctions d'ondes formantiques - Ephrem Boudonnet (Ingénieur EPITA, 2006)
Portage de l'environnement OpenMusic sur Linux
News, paper downloads on Academia.edu