Sur l'application des modèles mathématiques à l'improvisation, à la musique pop et au jazz :
Guy Capuzzo, "Neo-Riemannian Theory and the Analysis of Pop-Rock Music", Music Theory Spectrum 26(2), p. 177-199, 2004
Guy Capuzzo, "Pat Martino’s
The Nature of the Guitar: An Intersection of Jazz Theory and Neo-Riemannian Theory",
Music Theory Online, 12(1), février 2006 (
pdf)
Marc Chemillier, "Toward a formal study of jazz chord sequences generated by Steedman's grammar", Soft Computing, 9(8), 2004
David Janin, "Vers une modélisation combinatoire des structures rythmiques simples de la musique", Rapport de recherche, LaBRI, Bordeaux, mai 2012 (
pdf)
Julien Junod,
Etude combinatoire et informatique du caractère diatonique des échelles à sept notes, Mémoire de Master ATIAM, Ircam/Université Paris 6, juin 2008 (
pdf). Voir aussi le site web consacré à
la cloche diatonique
Xavier Hascher, "A Harmonic Investigation into Three Songs of the « Beach Boys » : All Summer Long, Help Me Rhonda, California Girls", SONUS 27(2), p. 27–52, 2007
Guerino Mazzola, Joomi Park, Florian Thalmann,
Musical Creativity:
Strategies and Tools in Composition and Improvisation, collection
"Computational Music/Sciences" (dir. G. Mazzola, M. Andreatta), Springer, 2011.
Daniel Müllensiefen, Martin Pfleiderer, Klaus Frieler, "The perception of accents in pop music melodies",
Journal of New Music Research, 38(1), p. 19-44, 2009 (
pdf)
Moreno Andreatta, "Math’n pop : symétries et cycles hamiltoniens en chanson",
Tangente (numéro spécial consacré à la création en mathématique), à paraître (
version draft)
Moreno Andreatta (2014), « Modèles formels dans et pour la musique pop, le jazz et la chanson : introduction et perspectives futures », dans Esthétique & Complexité II : Neurosciences, évolution, épistémologie, philosophie, Z. Kapoula, L.-J. Lestocart, J.-P. Allouche éds., éditions du CNRS, 2014, p. 69-88.
Louis Bigo, M. Andreatta (2014), « A Geometrical Model for the Analysis of Pop Music », Sonus (numéro spécial sur la modélisation en analyse musicale), vol. 35, n° 1, p. 36-48.
Louis Bigo, D. Ghisi, A. Spicher, M. Andreatta (2014), « Spatial Transformations in Simplicial Chord Spaces », in A. Georgaki and G. Kouroupetroglou (Eds.),
Proceedings ICMC|SMC|2014, 14-20 September 2014, Athens, Greece, p. 1112-1119.
Best paper award. (
pdf).
Louis Bigo, D. Ghisi, A. Spicher, M. Andreatta (2015), « Representation of Musical Structures and Processes in Simplicial Chord Spaces », Computer Music Journal, vol. 39, n° 3 (sous presse).
Mattia Bergomi, M. Andreatta (2015), « Math'n Pop
versus Math'n Folk? A computational (ethno-musicological approach », Proceedings International Folk Music Analysis Conference, Paris (
pdf)
Mattia Bergomi, Franco Fabbri, Moreno Andreatta (2015), « Hey Maths ! Modèles formels et computationnels au service des Beatles », à paraître dans Volume ! (numéro spécial consacré aux Beatles, sous la direction de Grégoire Tosser et Olivier Julien)
Fractals set the tone. Self-similar patterns occur in the rhythm and the variation of loudness in a drummer’s playing (August 27, 2015)
Louis Bigo, M. Andreatta (2015), «Topological Structures in Computer-Aided Music Analysis », in D. Meredith (ed.), Computational Musicology, Springer, p. 57-80 - (
pdf).
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